اخبار انجمن

پیام دکتر محمّد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت برگزاری «سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی»

متن پیام دکتر محمّد علی زلفی گل، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت برگزاری «سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی»

سبزوار- دانشگاه حکیم سبزواری

اوّل آبان ۱۴۰۲

بسم الله الرحمن الرحیم

باسلام و درود به استادان گرانمایه، پژوهشگران، نثرپژوهان، تاریخ شناسان و مهمانانی که از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، عراق، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق در این همایش حضور دارند و همچنین مدیران علمی و فرهنگی کشور و همه مسئولان و مدیران استان فرهنگ‌دوست خراسان و شهرستان سبزوار.

بیهق و سبزوار، از دیرباز تاکنون، اندیشمندان و دانشمندانی بزرگ و توانا پرورانده است،  فرهیختگانی که موجبِ سربلندی و افتخار زادگاه خود و سرزمین پهناور خراسان و ایران شده‌اند. اندیشمندانی مانند ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن علی بن زید بیهقی، عطاملک جوینی، ملاحسین واعظ کاشفی سبزواری، حکیم اسرار سبزواری و از میان معاصران دکتر علی شریعتی، نویسنده بزرگ انقلاب؛ آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری، مجتهد و عالم بزرگ دینی، استاد حمید سبزواری، شاعر بزرگ انقلاب و سروده های انقلابی و زنده یاد دکتر سید محمدعلوی مقدم، چهره ماندگار ادبیات و استاد برجسته دانشگاه و بسیاری دیگر.

 در این میان  ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر، پدرنثر فارسی، یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگانی است که ایران  به او می‌بالد. او گزارشگر حقیقت است و تاریخ بیهقی نمونه‌ای کم مانند از بهترین و کامل‌ترین تاریخی است که می‌توان نگاشت.

 برگزاری «همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثرفارسی و هویت ملی»، فرصتی است ارزشمند و درخور تقدیر تا بار دیگر شماری از نثر پژوهان و پژوهشگران فرهنگی و ادبی که دغدغه اعتلای فرهنگ و اندیشه را در جهان معاصر دارند گرد هم آیند و به جایگاه ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه نثرفارسی و پیوند آن با جهان معاصر و نقش ادبیات و فرهنگ در ارتقای زندگی مردم روزگار ما بپردازند. به ویژه آن که این همایش به موضوع بسیار مهم« هویت ملّی» پرداخته که در این روزگار، پرداختن به آن بسیار لازم و ضروری است چرا که هویت، بخشی از وجود ماست و کمرنگ شدن آن، آسیب های جدی به فرهنگ واندیشه دینی- ملی ما وارد می کند.

   بسیار خوشنودیم در تمام همایش های گذشته ازسال ۱۳۸۶ تا کنون، همکاران ما در دانشگاه حکیم سبزواری، با یاری مسئولان ملی و محلی در مسیر ارتقای سطح نثرپژوهی و بیهقی پژوهی و اعتلای فرهنگ و اندیشه و ارج نهادن به هویت ملی، گام برداشته اند و نیز بسیار خوشحالیم، برگزاری «سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی»، باثبت روز اوّل آبان به نام روز ملّی بزرگداشت بیهقی در تقویم ملی کشور از سال ۱۴۰۰ همراه شده است.

ازآقای دکتر محمدعلی زنگنه اسدی رییس محترم دانشگاه حکیم سبزواری، آقای دکتر مهیار علوی مقدم دبیر همایش که از ابتدا تاکنون همواره دبیر همایش های بزرگداشت بیهقی بوده و بخش علمی و اجرایی را به پیش برده و نیز مدیران پژوهشی و فرهنگی و امور بین الملل دانشگاه حکیم سبزواری و همه شما عزیزان دربرپایی این گردهمایی علمی و مردمی بسیار سپاسگزارم.

   با آرزوی سعادت و خوشبختی مردم سبزوار، خراسان بزرگ و ایران عزیز

محمد علی زلفی گل

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

اول آبان ۱۴۰۲

محمدعلی زلفی گل

سرکار خانم عطوفی

فرم ورود اعضاء انجمن