اخبار انجمن

نخستین موزه نثر فارسی در دانشگاه حکیم سبزواری افتتاح شد

همزمان با اول آبان، روز ملی ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی و در حاشیه سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت این مورخ، پژوهشگر و ادیب بلندآوازه ایران و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی، “موزه نثر فارسی” در دانشگاه حکیم سبزوای به بهره‌برداری رسید.

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم و طراح و مجری این موزه در آیین گشایش این مرکز، گفت: موزه نثر فارسی نخستین موزه در دنیاست که با تمرکز بر موضوع نثر فارسی ایجاد شده است و با تبیین تاریخ تطور نثر فارسی، اهمیت، جایگاه و وسعت تأثیرگذاری آن بر هویت ایرانی را تبیین می‌کند.

دکتر علی صادقی‌منش با بیان اینکه این موزه مقدمات آشنایی مردم با هویت ایرانی و تشویق عموم برای ورود به دنیای نثر را تقویت می‌کند، افزود: طرح اولیۀ این موزه به صورت یک راهرو و مشابه “دالان زمان” ارائه شد چنانکه هنگام بازدید در گام نخست از دوره هخامنشیان آغاز و مرحله به مرحله دوره های تاریخی و تطور نثر در آن تبیین و بازگویی می شود.

وی تصریح کرد: مخاطب پس از آشنایی کلی با آثار پدید آمده به زبان های اوستایی و پهلوی، به عنوان زبان‌های مادر زبان فارسی، وارد دوره‌های بعدی شده و تا دوره معاصر، از یک سو با متون نثر شامل کتاب ها و توضیحاتی در قالب پوستر از سبک هر دوره آشنا شده و از طرفی با فرامتن شامل اشیای تاریخی و ارزشمند از زندگی در هر دورۀ تاریخی و پرچم ها آشنا می‌شود.

طراح و مجری نخستین موزه نثر فارسی گفت: این موزه دوسوی متن و فرامتن تاریخی نثر را به نمایش می گذارد و به عنوان اولین در نوع خود، می‌تواند به تثبیت جایگاه سبزوار به عنوان پایتخت نثر فارسی، منجر شود.

دکتر صادقی منش افزود: چنانچه شرایطی فراهم شود که این موزه با یک معماری ژرف و زمینی در میانۀ دانشگاه و یا در شهر ایجاد شود نه تنها دانشجویان از آن بهره می برند، که بازدید گردشگران علاقه‌مند نیز از آن تسهیل خواهد شد.

نخستین موزه نثر فارسی در دانشگاه حکیم سبزواری

سرکار خانم عطوفی

فرم ورود اعضاء انجمن