اخبار انجمن

آغاز به کار سیزدهمین همایش بین المللی ابوالفضل بیهقی با پیام وزیر علوم در دانشگاه حکیم سبزواری

سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی با پیام وزیر علوم همزمان با اول آبان، روز ملی نکوداشت پدر نثر فارسی و نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی در دانشگاه حکیم سبزواری آغاز شد.

متن پیام دکتر محمّد علی زلفی گل، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به «سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی» که توسط دکتر زنگنه اسدی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری قرائت شد بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

باسلام و درود به استادان گرانمایه، پژوهشگران، نثرپژوهان، تاریخ شناسان و مهمانانی که از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، عراق، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق در این همایش حضور دارند و همچنین مدیران علمی و فرهنگی کشور و همه مسئولان و مدیران استان فرهنگ‌دوست خراسان و شهرستان سبزوار.

بیهق و سبزوار، از دیرباز تاکنون، اندیشمندان و دانشمندانی بزرگ و توانا پرورانده است، فرهیختگانی که موجبِ سربلندی و افتخار زادگاه خود و سرزمین پهناور خراسان و ایران شده‌اند. اندیشمندانی مانند ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن علی بن زید بیهقی، عطاملک جوینی، ملاحسین واعظ کاشفی سبزواری، حکیم اسرار سبزواری و از میان معاصران دکتر علی شریعتی، نویسنده بزرگ انقلاب؛ آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری، مجتهد و عالم بزرگ دینی، استاد حمید سبزواری، شاعر بزرگ انقلاب و سروده های انقلابی و زنده یاد دکتر سید محمدعلوی مقدم، چهره ماندگار ادبیات و استاد برجسته دانشگاه و بسیاری دیگر.
در این میان ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر، پدرنثر فارسی، یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگانی است که ایران به او می‌بالد. او گزارشگر حقیقت است و تاریخ بیهقی نمونه‌ای کم مانند از بهترین و کامل‌ترین تاریخی است که می‌توان نگاشت.
برگزاری «همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثرفارسی و هویت ملی»، فرصتی است ارزشمند و درخور تقدیر تا بار دیگر شماری از نثر پژوهان و پژوهشگران فرهنگی و ادبی که دغدغه اعتلای فرهنگ و اندیشه را در جهان معاصر دارند گرد هم آیند و به جایگاه ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه نثرفارسی و پیوند آن با جهان معاصر و نقش ادبیات و فرهنگ در ارتقای زندگی مردم روزگار ما بپردازند. به ویژه آن که این همایش به موضوع بسیار مهم« هویت ملّی» پرداخته که در این روزگار، پرداختن به آن بسیار لازم و ضروری است چرا که هویت، بخشی از وجود ماست و کمرنگ شدن آن، آسیب های جدی به فرهنگ واندیشه دینی- ملی ما وارد می کند.
بسیار خوشنودیم در تمام همایش های گذشته ازسال ۱۳۸۶ تا کنون، همکاران ما در دانشگاه حکیم سبزواری، با یاری مسئولان ملی و محلی در مسیر ارتقای سطح نثرپژوهی و بیهقی پژوهی و اعتلای فرهنگ و اندیشه و ارج نهادن به هویت ملی، گام برداشته اند و نیز بسیار خوشحالیم، برگزاری «سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی»، باثبت روز اوّل آبان به نام روز ملّی بزرگداشت بیهقی در تقویم ملی کشور از سال ۱۴۰۰ همراه شده است.
ازآقای دکتر محمدعلی زنگنه اسدی رییس محترم دانشگاه حکیم سبزواری، آقای دکتر مهیار علوی مقدم دبیر همایش که از ابتدا تاکنون همواره دبیر همایش های بزرگداشت بیهقی بوده و بخش علمی و اجرایی را به پیش برده و نیز مدیران پژوهشی و فرهنگی و امور بین الملل دانشگاه حکیم سبزواری و همه شما عزیزان دربرپایی این گردهمایی علمی و مردمی بسیار سپاسگزارم.
با آرزوی سعادت و خوشبختی مردم سبزوار، خراسان بزرگ و ایران عزیز

محمد علی زلفی گل
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
اول آبان ۱۴۰۲

در ادامه این همایش پیام دکتر وحید حدادی اصل(قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت عتف) به شرح زیر خوانده شد : 

سم الله الرحمن الرحیم

دردوران معاصر، روابط بین کشورها از اهمیت بسزایی برخورداراست، به ویژه اگر این گونه تعاملات و پیوندها در زمینه های علمی- پژوهشی شکل گیرد، اهمیت و جایگاه روابط بین الملل دوچندان می شود. بسیار خوشنودیم درسال های اخیر، همکاری های علمی- بین الملل  دروزارت علوم، تحقیقات و فناوری گسترش فزاینده ای یافته است. دراین میان، برگزاری همایش های بین المللی نقش بسیاری در بسط و گسترش روابط بین المللی دارد، به ویژه اگر این گونه همایش ها در عرصة فرهنگ واندیشه و زبان وادبیات شکل گیرد، این گونه روابط بین الملل، ژرفای بیشتری می یابد. برگزاری « سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی وبازشناخت پیوند نثرفارسی و هویت ملی»، در اوّل آبان۱۴۰۲   درشهر فرهنگ پرور سبزوار- پایتخت نثرفارسی- و به همت دانشگاه حکیم سبزواری ودر بزرگداشت پدرنثرفارسی، فرصتی است ارزشمند تا باردیگر شماری از نثر پژوهان و پژوهشگران از ایران، پاکستان، هندوستان، عراق، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق گردهم آیند و به جایگاه ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه نثرفارسی و پیوند آن با جهان معاصر و نقش ادبیات و فرهنگ  در ارتقای زندگی مردم روزگار ما بپردازند. به ویژه آن که این همایش به موضوع بسیار مهم« هویت ملّی» می پردازد که در این روزگار ، پرداختن به آن بسیار لازم و ضروری است.

     از کوشش های ارزشمند دست اندرکاران این همایش شکوهمند و نیز مدیران مرکز همکاری علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری بسیار سپاسگزاریم واز پروردگاربزرگ برای ایشان تندرستی و کامیابی از پروردگاربزرگ خواهانیم.

بیهقی ارتباط دهنده سرزمین های فارسی زبان است
 عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: بیهقی ارتباط دهنده و تقویت بخش اشتراکات فرهنگی و اجتماعی سرزمین های فارسی زبان است.
دکتر محمدجعفر یاحقی روز دوشنبه در آیین سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی، افزود: بیهقی بهترین نقطه اتصال بین ایران، افغانستان و بخش عظیم قلمرو زبان فارسی در شبه قاره هند و آسیای مرکزی است.
وی تصریح کرد: قلمرو زبان فارسی بر نام بلند بیهقی تجسم و تبلور یافته است و بخشی عمده ارتباط فارسی زبانان مرهون ابوالفضل بیهقی است.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بیهقی به یقین ارتباط دهنده ملت ایران با سرزمین فارسی زبانان همچون افغانستان و تاجیکستان است.
دکتر محمدجعفر یاحقی افزود: بیهقی شناسی از سالهای گذشته آغاز شده و ده‌ها کتاب نوشته شده است رهاورد این پویش ها تحکیم ارتباطات فرهنگی کشورهای منطقه و فارسی زبانان بوده است.
وی تصریح کرد: کتاب تاریخ بیهقی در کنار شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، از بزرگترین آثار ادبی زبان فارسی است که یکی در نثر و دیگری در شعر، بر تارک ادبیات ایران زمین می‌درخشند.


نثر بیهقی در تحکیم هویت ملی نقش مهمی دارد

 “نجیب بارور” شاعر برجسته اهل کشور افغانستان در آیین سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی، با تحسین نثر بیهقی، افزود: شیوه بیان خاصی در تاریخ وی بکار رفته چناکه این نثر از حالت عادی به نثر ماندگاری تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: آهنگ پنهانی در نثر ابوالفضل بیهقی مشاهد می شود و متن تاریخ بیهقی همچون بیان شاعرانه و قابل توجه است .
این شاعر اهل کشور افغانستان گفت: شاهنامه فردوسی و تاریخ بیهقی بیان نامه های ملی هستند که در عنصر مشترک جغرافیای فرهنگی شکل گرفته است.

پاسداشت بیهقی، پاسداشت زبان و ادب فارسی است

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز در آیین افتتاحیه این همایش گفت: امروز بیش از هر دوره ای تهاجم فرهنگی سرعت گرفته و گسترده شده است و فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی مورد هجوم فرهنگ‌های مختلف قرار گرفته است.

حسین ابراهیمی کردیانی افزود: توجه به هویت ملی ضرورت دارد و زبان، فرهنگ و  ادبیات فارسی مولفه های هویت ایران اسلامی هستند.

وی تصریح کرد: ابوالفضل بیهقی به عنوان ادیبی نامدار، در عرصه ملی و بین‌المللی کاملاً شناخته شده است که پاسداشت وی، پاسداشت زبان و ادب فارسی و موجب انتقال این رویکرد به نسل‌های آینده است.

ابراهیمی گفت: از طریق این همایش‌ بین المللی، که با همت دانشگاه حکیم، پژوهشگران اساتید و با حضور چهره های شاخص علم و ادب کشورهای منطقه در حال برگزاری است، مفاهیم و اندیشه زبان فاخر فارسی به اشتراک گذاشته می شود

دبیر سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی گفت: در این همایش دوروزه که به همت دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده است، علاوه بر سخن شناسان و استادان ایرانی شماری از پژوهشگران کشورهای منطقه از کشورهای پاکستان، افغانستان، ارمنستان، عراق و اقلیم کردستان عراق به صورت حضوری و یا مجازی شرکت دارند که به موضوع بسیار ضروری و مهم «هویت» می‌پردازند.

مهیار علوی مقدم افزود: افتتاح موزه نثر فارسی، به صدا درآمدن “زنگ بیهقی” در مدارس سبزوار، قرائت پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سخنرانی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از جمله برنامه‌های اصلی این رویداد فرهنگی است.

وی تصریح کرد: برگزاری آیین نامه اسب چوبی، اهدای نشان عالی سربداران و خوانش شعر توسط ۲ شاعر بلندآوازه افغانستان “نجیب بارور و عبدالغفور آرزو” از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

علوی مقدم یادآور شد: در قالب این همایش دوروزه کارگاه‌های پژوهشی در زمینه‌های پیوند نثر کلاسیک فارسی و نثرهای پهلوی و اوستایی با هویت ملّی، جنبه‌های دراماتیک و نمایشی نثر فارسی، مطالعات حقوقی نثر فارسی، آشنایی با نسخه‌های خطی تاریخ بیهقی و جایگاه موزه نثر فارسی در پیوند با هویت ملی، توسط استادان بارز و برجسته دانشگاهی برگزار می‌شود.

دبیر همایش بیهقی گفت: یکی از برنامه های جنبی این همایش بین‌المللی برگزاری سه کارگاه تخصصی در حوزه تئاتر با حضور “قطب الدین صادقی”، کارگردان برجسته تئاتر کشور است.

در پایان این همایش از “کتاب دارو ندار حسنک” به نویسندگی دکتر حسن دلبری و کتاب “از لونی دیگر”( بازنویسی متن کامل تاریخ بیهقی) به کوشش دکتر عبدالرضا مدرس زاده رونمایی شد

آغاز به کار سیزدهمین همایش بین المللی ابوالفضل بیهقی

سرکار خانم عطوفی

فرم ورود اعضاء انجمن