فصل اول – کلیات و اهداف
ماده 1: به منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاء علم و توسعه کمی و كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينههاي مربوط به انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی كه از اين پس در اين اساسنامه انجمن ناميده ميشود، تشکیل میگردد.
ماده 2. انجمن بنیادی غیر انتفاعی است و در زمینههای علمی و پژوهشی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیأت مدیره آن نماینده قانونی انجمن است.
ماده 3: مرکز انجمن در تهران است و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.
فصل دوم -وظایف و فعالیتها
ماده 5: به منظور نيل به هدفهاي مذكور در ماده (1) اين اساسنامه، انجمن اقدامات زير را به عمل خواهد آورد
- 1-5 ایجاد و تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی در سطح ملی و بينالمللي استادان و محققان و متخصصانی که به گونهای با زبان و ادبیات فارسی سروکار دارند.
- 2-5 همكاري با نهادهاي اجرايي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري طرحها و برنامههاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمي موضوع فعاليت انجمن.
- 3-5 ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز.
- 4-5 ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي.
- 5-5 تشکیل گردهماييهاي علمي در سطح ملي، منطقهاي و بينالمللي.
- 6-5 انتشار كتب و نشريات علمي.
فصل سوم – انواع و شرايط عضويت
ماده 6: انجمن دارای سه نوع عضو وابسته، پیوسته و افتخاری خواهد بود:
- 1-6. پيوسته
- کلیه اعضای هیأت علمی آموزشی و پژوهشی بازنشسته یا شاغل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی گروههای زبان و ادبیات میتوانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
- 2-6. عضو وابسته:
- افرادی که دارای شرایط زیر هستند میتوانند عضو وابسته انجمن باشند:
- الف- افرادی که با مدرک دکتری زبان و ادبیات فارسی در مرکز آموزشی و پژوهشی هر دانشگاهی مشغول فعالیت هستند.
- ب- کلیه اعضای هیأت علمی شاغل دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که به تدریس درسهای تخصصی رشته زبان و ادبیات فارسی اشتغال دارند.
- 3-6. عضو افتخاري:
شخصيتهاي ايراني و خارجي كه مقام علمي آنان در زمينههاي آموزشی و پژوهشی زبان و ادبیات فارسی حائز اهميت خاص باشد و يا در پيشبرد اهداف انجمن كمكهاي مؤثر و ارزندهاي نموده باشند (پس از تصویب هیأت مدیره) میتوانند عضو افتخاری انجمن باشند.
ماده 7: هر یک از اعضا سالانه مبلغی را که میزان آن را مجمع عمومی تعیین میکند به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.
تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارائی انجمن برای عضو ایجاد نمیکند.
تبصره 2: اعضاي افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده 8: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد:
- 1-8. استعفای کتبی
- 2-8. عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره: تائید خاتمه عضویت با هیأت مدیره است.
فصل چهارم: اركان انجمن
ماده 9: اركان اصلي عبارتند از:
الف: مجمع عمومي ب: هيأت مديره (شورای اجرائی) ج: بازرس یا (بازرسان)
الف: مجمع عمومي
ماده 10: مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته به صورت عادي يا فوق العاده تشكيل ميشود.
- 1-10- مجمع عمومي عادي سالي يكبار تشكيل ميشود و با حضور يا رأي كتبي نصف به علاوه يك كل اعضاي انجمن رسميت مييابد و تصميمات اکثریت آراء معتبر است. (توضیح: هر فردی میتواند در صورت داشتن وکالت کتبی و ارائه آن به هیات رئیسه حداکثر از طرف یک نفر از اعضاء نیز رای بدهد.
- 2-10- در صورتی که در دعوت نخست مجمع عمومی رسمیت نیافت، جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل میشود و با هر تعداد حاضر رسمیت خواهد یافت.
- 3-10– مجمع عمومي فوق العاده در موارد ضروري با دعوت هيأت مديره يا بازرس (بازرسان) و يا با تقاضاي كتبي يك سوم اعضاي پيوسته تشكيل ميشود.
شرایط رسمیت جلسه مجمع فوقالعاده همانند شرایط مجمع عمومی عادی مذکور در بندهای 1-10 و 2-10 میباشد و تصمیمات آن با دو سوم آراء معتبر است.
تبصره: دعوت براي تشكيل مجامع عمومي كتبي است و بايد حداقل پانزده روز قبل از تشكيل مجمع به اطلاع اعضا برسد.
ماده 11: وظايف مجامع عمومي عادی و فوقالعاده:
- 1-11- انتخاب اعضاي هيأت مديره و بازرس یا بازرسان؛
- 2-11- تصويب خط مشي انجمن
- 3-11- بررسي و تصويب پيشنهادهاي هيأت مديره و بازرس یا (بازرسان)
- 4-11- تعيين ميزان حق عضويت و تصویب ترازنامه و بودجه انجمن
- 5-11- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
- 6-11- عزل هيأت مديره (شورای اجرایی) و بازرس یا (بازرسان)
- 7-11- تصویب انحلال انجمن
- 8-11- بررسي و تصويب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزينههاي سال مالي گذشته و بودجه سال آتي انجمن
تبصره 1: مجامع عمومي با هیأت رئيسهاي مركب از یک رئيس، يك منشي و دو ناظر اداره ميشوند.
تبصره 2: اعضاي هيأت رئيسه با اعلام و پذيرش نامزدي خود در مجمع انتخاب ميشوند.
تبصره 3: اعضاي هيأت رئيسه نبايد از بين كساني باشند كه خود را در انتخابات هیأت مديره و بازرس نامزد كردهاند.
تبصره 4: مجمع عمومی فوقالعاده به منظور تصمیمگیری در مواد بندهای 5-11 و 6-11 و 7-11 تشکیل میشود.
ب ـ هيأت مديره (شورای اجرایی)
ماده 12: هيأت مديره انجمن مركب از 7 نفر عضو اصلي و 2 نفر عضو علي البدل میباشد که هر چهار سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.
- 1-12ـ عضويت در هيأت مديره افتخاري است.
- 2-12ـ هيأت مديره حداكثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشكيل جلسه داده و با رأي كتبي نسبت به انتخاب رئیس هیأت مدیره، دبیر انجمن (توضیح: دبیر انجمن در حکم نایب رئیس هیات مدیره نیز هست) و خزانهدار و تفکیک وظایف خود اقدام مینماید.
- 3-12ـ كلية اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با امضاي رئيس هيأت مديره و صندوقدار همراه با مهر انجمن و نامههاي رسمي با امضاي رئیس هیأت مدیره يا دبیر جلسه معتبر است.
- 4-12ـ هيأت مديره موظف است حداقل ماهی یکبار جلسه خود را تشکیل دهد.
- 5-12ـ جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
- 6-12ـ كليه مصوبات هيأت مديره ثبت و پس از امضاي اعضا در دفتر صورتجلسات هيأت مديره نگهداري ميشود.
- 7-12ـ شركت اعضاي هيأت مديره در جلسات ضروري است و غيبت هر يك از اعضا بدون عذر موجه به تشخيص هيأت مديره تا سه جلسه متوالي و پنج جلسه متناوب در حكم استعفاي عضو غايب خواهد بود.
- 8-12ـ در صورت استعفا، بركناري يا فوت هر يك از اعضاي هيأت مديره ، عضو عليالبدل براي مدت باقيمانده دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.
- 9-12ـ شركت بازرس یا (بازرسان) در جلسات هيأت مديره بدون داشتن حق رأي مجاز است.
- 10-12ـ هیأت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید.
تبصره: هیأت مدیره پیشین تا تایید هیأت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مسؤولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
ماده 13: هيأت مديره نماينده قانوني انجمن ميباشد و وظايف و اختيارات آن به شرح زير است:
- 1-13ـ اداره امور جاري انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومي
- 2-13ـ تشكيل گروههاي علمي انجمن، تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها
- 3-13ـ حفظ و نگهداری اموال منقول و غیرمنقول انجمن
- 4-13ـ تدوین و تصویب آییننامههای اجرایی
- 5-13ـ تهیه گزارش سالیانه و تنظیم تراز مالی برای طرح در مجمع عمومی
- 6-13ـ اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل غیر.
- 7-13ـ انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
- 8-13- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چهارچوب وظایف انجمن
- 9-13ـ جلب هدایا و کمکهای مالی
- 10-13ـ ا هدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی
- 11-13ـ اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور
- 12-13ـ ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی
ج ـ بازرس یا بازرسان
ماده 14: مجمع عمومي عادي دو نفر را به عنوان بازرس اصلي و دو نفر را به عنوان عليالبدل براي مدت چهار سال انتخاب مينمايد.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس يا بازرسان بلامانع است.
ماده 15: وظايف بازرس يا بازرسان به شرح زير است:
- 1-15ـ بررسي اسناد و دفاتر مالي انجمن و تهيه گزارش براي مجمع عمومي
- 2-15ـ بررسي گزارش سالانه هيأت مديره و تهيه گزارش از عملكرد انجمن براي اطلاع مجمع عمومي
- 3-15ـ گزارش هرگونه تخلف هيأت مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
تبصره: كليه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالي و غيرمالي در هر زمان و بدون قيد و شرط بايد از سوي هيأت مديره براي بررسي در دسترس بازرس یا بازرسان قرار گيرد.
فصل پنجم ـ گروههاي علمي انجمن
ماده 16: انجمن ميتواند گروهها و كميتههاي زير را تشكيل دهد كه براساس شرح وظايفي كه از سوي هيأت مديره تعيين میشود به فعاليت ميپردازند.
- گروههاي تخصصي
- كميته آموزش و پژوهش
- كميته انتشارات
- كميته آمار و اطلاعات
- كميته پذيرش و روابط عمومي
- كميته گردهماييهاي علمي
- 1-16. تهیه و تصویب آییننامه تشکیل گروهها و کمیتهها با انجمن است.
فصل ششم ـ بودجه و مواد متفرقه
ماده 17: منابع مالي انجمن عبارتند از :
- 1-17ـ حق عضويت اعضا
- 2-17ـ درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای
- 3-17- دريافت هدايا و كمكها
- 4-17- كليه عوايد و درآمدهاي انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 اين اساسنامه خواهد شد.
ماده 18: درآمدها و هزينههاي انجمن در دفاتر قانوني ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع عمومي به كميسيون انجمنهاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالی ارسال ميشود.
ماده 19: كليه وجوه انجمن در حساب مخصوصي به نام انجمن نزد بانكهاي كشور نگهداري ميشود.
ماده 20: هيچيك از مؤسسین يا صاحبان سرمايه حق برداشت يا تخصيص هيچگونه سودي اعم از سود سهام يا سرمايه را نداشته و خود و وابستگان درجه يك آنها نميتوانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه نمايند. بعد از انحلال، دارایی انجمن بنا به تشخیص وزارت امور اقتصادی و دارایی به یکی از وزارتخانهها یا موسسات و یا نهادهای انقلاب اسلامی واگذار میگردد.
ماده 21: كليه مدارك و پروندههای مالي و غيرمالي مرتبط با فعاليتهاي انجمن در محل دفتر مركزي انجمن نگهداري ميشود و در مواقع مراجعه مرجع نظارت يا ساير مراجع صلاحيتدار در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 22: هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از تصويب كميسيون انجمنهاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالی معتبر است.
ماده 23: انجمن تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به گروهها و احزاب سياسي را ندارند.
ماده 24: در صورت تصويب انحلال انجمن در مجمع عمومي، همان مجمع هیأت تصفیهاي را براي پرداخت ديون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد كرد. هیأت تصفيه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهي كليه دارايیهاي منقول و غيرمنقول انجمن را با نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالی به يكي از مؤسسات آموزشي يا پژوهشي كشور واگذار كند.
ماده 25: اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل 25 ماده 52 زير ماده و 11 تبصره، در جلسه مورخ 17/4/1378 مجمع عمومي انجمن به تصويب رسيد